مطبوعات

وبسایت خبری رشت رویایی

نقش شورا در دستیابی به درآمدهای پایدار شهری

احمد ملک فرنود- اکنون که در آستانه‌ی پنجمین دوره‌ی انتخابات شهر شو روستا هستیم، فرصت خوبیست تا با نگاهی به گذشته و کارنامه‌ی ۱۸ ساله‌ی پارلمان شهری و با شناخت دقیق از نیازها و اولویت‌های شهر به مسیری رو به اعتلا و هدف غایی که همانا بهبود کیفیت زندگی همه است، دست یابیم.
یکی از نقدهایی که می‌شود بر عملکرد شوراها داشت، این است که فرایندهای تصمیم گیری متاثر از نیازهای شهر، مطالعات میدانی و دغدغه‌های شهروندان نیست بلکه غالبا تصمیم گیری یک طرفه با اعمال سلایق شخصی و با نگاهی از بالا به پایین است. متاسفانه گاهی دیده می‌شود کهشوراها به سمتی پیش می‌روندکه مشارکت مردم و مدیریت پایین به بالا محلی از اعراب ندارد. در حالیکه اگر نگاه‌علم‌محور و کارشناسانه بر مسائل و مشکلات شهر حاکم باشد، می‌توان با شناسایی دقیق نیازها و اولویت‌بندی آنها با رویکردی ساختارمند و برنامه‌محور به سمت ساختن شهری آرمانی پیش رفت.
یکی از مشکلاتی که طی دهه‌های گذشته مانعی در راه توسعه رشت بود، می‌توان به عدم وجود درآمد پایدار شهرداری اشاره کرد. سیاست‌گذاری‌ها طی سالیان گذشته به شکلی نبوده که شهرداری رشت درآمد پایدار داشته باشد. بنابراین در این شرایط چاره‌ای نداشت تا به تخلفات ساختمانی مثل کمیسیون ماده ۱۰۰ یا فروش تراکم وابسته باشد.
اما شاید در شهرها بحث کمیسیون ماده ۱۰۰ و تراکم‌فروشی یک بحث متداول باشد و برای شهرداری‌ها یک منبع درآمدی جذاب و بی‌دردسر محسوب شود اما امروزه دوراندیشی و نگاه علم‌محور توسعه‌مدار حکم می‌کند که شهری مثل رشت روز به روز از چنین منابع درآمدی فاصله بگیرد و منابع درآمدی پایدار ایجاد کند. زیرا برای رشت با وجود شرایط حساس و ویژه‌ای که هم‌اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند، سیاست‌هایی مثل تراکم‌فروشینتیجه‌ای جز افزایش ترافیک، آلودگی، ازدحام جمعیت، آلودگی بصری و پایداری ناپایداری‌ها نخواهد داشت.
در علم مدیریت شهری گفته می‌شود که تراکم فروشی به مفهوم شهرفروشی است و چنین منابع درآمدی برای شهر نمی‌تواند درآمد پایدار باشد. در حالیکه شهر رشت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که شهرداری بتواند از آنها برای درآمدزایی پایدار بهره ببرد ولی متاسفانه طی این سال‌ها نگاه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان شهری به سمتی نبود که به این ظرفیت‌ها توجه کافی شود. سیاست‌های شورای شهر باید به نحوی باشد که بتواند شهرداری رشت را به سمت ایجاد درآمدهای پایدار سوق دهد. مثلا زباله به عنوان طلای کثیف یکی از منابع درآمدی شهرداری‌های دنیا است که متاسفانه به دلیل عدم وجود نگاه تخصصی در ادوار گذشته رشت از آن غافل شده است. یا ظرفیت‌های گردشگری رشت بهترین منبع درآمدی برای شهرداری است که بتواند درآمدزایی و توسعه را در این شهر پایدار کند.
توسعه‌ی صنعت گردشگری در نقاط مختلف دنیا، نقش موثری در کاهش بیکاری و بهبود توزیع درآمد دارد تا جایی‌که در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری جهان، سرمایه‌گذاری در بخش گردش‌گری، در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته و جایگزین درآمدهای ناشی از ساخت‌و‌ساز و فروش تراکم شده است.
نقش شورا در یاری رساندن به شهرداری در زمینه کسب درآمدهای پایدار، در ارائه فکر و اندیشه و طرح های مفید به مجموعه شهرداری بسیار موثر است. شورا باید به عنوان حامی و هدایت کننده شهرداری این فرصت را بدهد تا با فراغ بال و بدون واهمه از ارزیابی کوتاه مدت عملکردشان، به سمت تدوین برنامه‌های بلند مدت بروند و از پرداختن به کارهای سطحی،کوچک و مقطعی بپرهیزند.شورا باید بستر لازم را فراهم کند تا شهرداری با ورود به جلب مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه گذاران، به ارائه یکسری خدمات عمرانی به شهر و توسعه زیرساخت‌های گردشگری بپردازد.
اینگونه هم در زمینه اشتغال زایی که درد بسیاری از جوانان جامعه امروز ماست قدم‌های خوبی برداشته خواهد شد و هم شهرداری در سود ناشی از این سرمایه گذاری ها سهیم خواهد بود. از سوی دیگر علاوه بر منتفع شدن بخش خصوصی نیز، شهر به سمت توسعه پایدار حرکت خواهد کرد و این به نفع همه اقشار جامعه خواهد بود.

وبسایت خبرآنلاین

رئیس اتحادیه تلفن همراه رشت: نظارت ما بر رضایت مصرف کنندگان استوار است

استان‌ها > گیلان – احمد ملک فرنود رئیس اتحادیه صنفی تلفن همراه و تجهیزات فنی مخابراتی شهرستان رشت اظهار داشت: با افرادی که به صورت غیر مجاز فعالیت و به واردات غیرقانونی و قاچاق گوشی های همراه اقدام می نمایند بدون ملاحظه و قاطعانه برخورد قانونی می کنیم تا اعضای دارای مجوز و فعالان صادق این عرصه با آسودگی خاطر بیشتری به مردم شریف خدمت رسانی کنند

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، ملک فرنود رئیس  اتحادیه صنفی تلفن همراه و تجهیزات فنی مخابراتی شهرستان رشت گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته حدود ۹۰ در صد گوشی های همراه به صورت قاچاق وارد کشور می شود و فقط ۱۰ در صد این گوشی ها توسط فعالان مجاز و به صورت قانونی به بازاهای کشور راه می یابد ، این آمار نشان می دهد که متاسفانه شرکت های مجاز وارد کننده توان و امکان تامین نیاز بازار گوشی همراه را ندارند .
وی افزود : واردات گوشی تلفن همراه در انحصار شرکت های انگشت شماری است که پیشنهاد داده ایم که این انحصار  باید شکسته شود و به هر شخص حقیقی و حقوقی که توان و امکانات وارادات گوشی های همراه و ارائه خدمات پس از فروش را دارند باید مجوز واردات داده شود.
وی در ادامه کاهش تعرفه و آزادسازی واردات موبایل را از راهکارهای موثر برای جبران کسری بازار بیان کرد و افزود: وقتی عرضه کالا در بازار به اندازه کافی باشد، قاچاق کالا دیگر معنا و توجیه نخواهد داشت.
به گفته ملک فرنود، ضوابط دست و پا گیر برای واردات رسمی تلفن همراه و همچنین انحصار واردات موبایل از سوی چند شرکت، موجب شده تا پدیده شوم قاچاق شکل بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه افراد عادی توان قاچاق موبایل را ندارند، اظهار داشت: ابتدا باید با قاچاق کالا در مبادی ورودی کالا و گمرک برخورد شود.
موسس و مدیر مجموعه بازرگانی جهان ارتباط شمال یکی از شروط اصلی برای مجاز بودن شرکت ها جهت واردات قانونی را داشتن توان تجهیزات لازم برای ارئه خدمات پس از فروش در ۳۰ استان کشور  اعلام کرد و در خصوص گارانتی افزود : نکته ای که در این رابطه باید مورد تاکید قرار گیرد این است که هیچ فروشگاهی نمی تواندگارانتی بدهد چرا که مقوله گارانتی فقط توسط شرکت های مجاز وارد کننده یا شرکت هایی که قرارداد ارئه این خدمات را منعقد کردند صورت می گیرد.
ایشان با تاکید بر اینکه هیچ واحد صنفی دارای پروانه و مراکز مجاز در زمینه قاچاق گوشی های موبایل نقشی ندارند خاطر نشان کرد: کالاهای دارای شناسنامه از خدمات پس از فروش برخوردار هستند و اساسا برای کالای فاقد این خدمات مجوز واردات صادر نمی شود در حالی که کالای قاچاق خدمات پس از فروش نداشته و عمدتا در کشور های حاشیه خلیج فارس مونتاژ شده و به عنوان کالاهای نو و خارجی به فروش می رسد این کالاها که از شکل و شمایل ظاهری شکیلی برخوردار هستند برچسب مراجع قانونی را ندارند از این رو مردم در خرید گوشی موبایل باید به خدمات پس از فروش و گارانتی اصالت دار و برچسب تاییدیه ان توجه لازم را داشته باشند 
ملک فرنود در پایان اعلام کرد: از تمامی ابزار نظارتی اتحادیه جهت دفاع از حقوق مصرف کنندگان و فراهم کردن بستر مناسب فعالیت برای واحدهای خدماتی مجاز استفاده می کنیم و آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات از جانب مردم عزیز هستیم.

وبسایت خبری بامردم

احمد ملک فرنود رئیس اتحادیه صنفی تلفن همراه و تجهیزات فنی مخابراتی شهرستان رشت اظهار داشت: با افرادی که به صورت غیر مجاز فعالیت و به واردات غیرقانونی و قاچاق گوشی های همراه اقدام می نمایند بدون ملاحظه و قاطعانه برخورد قانونی می کنیم تا اعضای دارای مجوز و فعالان صادق این عرصه با آسودگی خاطر بیشتری به مردم شریف خدمت رسانی کنند

خبری

به گزارش «بامردم»، به نقل از خبرانلاین ، ملک فرنود رئیس  اتحادیه صنفی تلفن همراه و تجهیزات فنی مخابراتی شهرستان رشت گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته حدود ۹۰۰ در صد گوشی های همراه به صورت قاچاق وارد کشور می شود و فقط ۱۰ در صد این گوشی ها توسط فعالان مجاز و به صورت قانونی به بازاهای کشور راه می یابد ، این آمار نشان می دهد که متاسفانه شرکت های مجاز وارد کننده توان و امکان تامین نیاز بازار گوشی همراه را ندارند .
وی افزود : واردات گوشی تلفن همراه در انحصار شرکت های انگشت شماری است که پیشنهاد داده ایم که این انحصار  باید شکسته شود و به هر شخص حقیقی و حقوقی که توان و امکانات وارادات گوشی های همراه و ارائه خدمات پس از فروش را دارند باید مجوز واردات داده شود.
وی در ادامه کاهش تعرفه و آزادسازی واردات موبایل را از راهکارهای موثر برای جبران کسری بازار بیان کرد و افزود: وقتی عرضه کالا در بازار به اندازه کافی باشد، قاچاق کالا دیگر معنا و توجیه نخواهد داشت.
به گفته ملک فرنود، ضوابط دست و پا گیر برای واردات رسمی تلفن همراه و همچنین انحصار واردات موبایل از سوی چند شرکت، موجب شده تا پدیده شوم قاچاق شکل بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه افراد عادی توان قاچاق موبایل را ندارند، اظهار داشت: ابتدا باید با قاچاق کالا در مبادی ورودی کالا و گمرک برخورد شود.
موسس و مدیر مجموعه بازرگانی جهان ارتباط شمال یکی از شروط اصلی برای مجاز بودن شرکت ها جهت واردات قانونی را داشتن توان تجهیزات لازم برای ارئه خدمات پس از فروش در ۳۰ استان کشور  اعلام کرد و در خصوص گارانتی افزود : نکته ای که در این رابطه باید مورد تاکید قرار گیرد این است که هیچ فروشگاهی نمی تواندگارانتی بدهد چرا که مقوله گارانتی فقط توسط شرکت های مجاز وارد کننده یا شرکت هایی که قرارداد ارئه این خدمات را منعقد کردند صورت می گیرد.
ایشان با تاکید بر اینکه هیچ واحد صنفی دارای پروانه و مراکز مجاز در زمینه قاچاق گوشی های موبایل نقشی ندارند خاطر نشان کرد: کالاهای دارای شناسنامه از خدمات پس از فروش برخوردار هستند و اساسا برای کالای فاقد این خدمات مجوز واردات صادر نمی شود در حالی که کالای قاچاق خدمات پس از فروش نداشته و عمدتا در کشور های حاشیه خلیج فارس مونتاژ شده و به عنوان کالاهای نو و خارجی به فروش می رسد این کالاها که از شکل و شمایل ظاهری شکیلی برخوردار هستند برچسب مراجع قانونی را ندارند از این رو مردم در خرید گوشی موبایل باید به خدمات پس از فروش و گارانتی اصالت دار و برچسب تاییدیه ان توجه لازم را داشته باشند
ملک فرنود در پایان اعلام کرد: از تمامی ابزار نظارتی اتحادیه جهت دفاع از حقوق مصرف کنندگان و فراهم کردن بستر مناسب فعالیت برای واحدهای خدماتی مجاز استفاده می کنیم و آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات از جانب مردم عزیز هستیم.

ملک فرنود: فصل الخطاب تمام فعالیت های اتحادیه موبایل قانون است

خبرآنلاین

استان‌ها > گیلان – رئیس اتحادیه صنفی موبایل و تجهیزات مخابراتی رشت در همایش فروش شرکت مدیا پردازش و معرفی برند zte گفت : به واسطه پیشینه فرهنگی و خصائل حسنه مردم گیلان هر کمپانی بزرگ بین المللی که می خواهد وارد بازار کشور گردد گیلان را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود در نظر می گیرد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، احمد ملک فرنود در همایش شرکت مدیا پردازش که در سالن اجتماعات هتل کادوس رشت برگزار شد اظهار داشت : تجربه نشان داده است که عامل توفیق یک واحد صنفی در درجه اول رضایت مشتری است بدیهی است کسی نمی تواند مشکلات ، ناملایمات و نقایص ساختارهای حقوقی را انکار نماید البته ما از تمامی ابزارهای ممکن صنفی برای بر طرف کردن این نقیصه های قانونی و کاهش معضلات مربوطه استفاده می کنیم که اگر با سعه صدر و با مشتری مداری و توجه دو چندان به این موضوع از جانب همکاران همراه گردد ما را از نوک پیکان تبعات وضعیت موجود مصون و ایمن نگه می دارد .موسس مجموعه بازرگانی جهان ارتباط شمال در باب اهمیت خودداری از خرید و فروش کالای قاچاق خاطر نشان کرد: مقابله با کالای قاچاق در سطح کلان با جدیت مضاعفی در دستور کار قرار گرفته است هرچند بخاطر ملاحظاتی با تعلل همراه بوده است و باید زیر ساخت های ریجستری و… این امر محقق گردد ولی بی شک این طرح به زودی اجرا می گردد و تبعات سنگینی برای متخلفین خواد داشت.وی در ادامه افزود: اگر برای یک واحد صنفی در این زمینه مشکلی ایجاد شود با توجه به صراحت قانون اتحادیه دیگر کاری نمی تواند انجام دهد و باید فصل الخطاب تمام اعمال و فعالیت های اتحادیه صنفی قانون باشد و لاغیر … لذا هشدارهای ما را جدی بگیرید البته با عنایت به تبعات گستره و مجازاتی که از ۲ به ۶ برابر افزایش و همراه با ضبط کالا در نظر گرفته شده است هیچ عقل سلیمی ورود به این حوزه را تائید نمی کند.ملک فرنود با بیان اینکه شرکت های واجد صلاحیت همچون مدیا پردازش فعالیت های بسیار خوبی را دنبال می کند افزود: این شرکت با برند ال جی کار خود را اغاز نمود و اینک به واردات قانونی چهار برند مطرح تلفن همراه مشغول است که با توجه به زیرساخت های گسترده و عریض و طویلی که ایجاد نموده است توفیقات برجسته ای را کسب نموده است .ایشان برند zte را نیز جزو بزرگترین شرکت های زیر ساختی مخابرات در سطح دنیا دانست و بیان داشت: طبق مقالات منتشر شده zte چهارمین برند پرفروش در آمریکا است که نشان از اقتدار ، کیفیت و قدرت این کمپانی است که می تواند در بازار رقابتی ایران نیز جایگاه خود را بیابد.
خبرآنلاین

رئیس اتحادیه تلفن همراه رشت اظهار داشت : به واسطه پیشینه فرهنگی و خصائل حسنه مردم گیلان هر کمپانی بزرگ بین المللی که می خواهد وارد بازار کشور گردد گیلان را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود در نظر می گیرد زیرا مردم گیلان به دنبال بهترین ها هستند و استحقاق آن را نیز دارند .ملک فرنود در پایان از گردهمایی بزرگ عیدانه اتحادیه صنفی تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی در رشت خبر داد و عنوان کرد: در تلاش هستیم با رایزنی های صورت گرفته در همایشی صمیمانه در پایان سال ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت و ارائه گزارش به همکاران ، از واحد های صنفی فعال که موجبات رضایت مشتریان و مصرف کنندگان را جلب کرده اند ، تقدیر و تشکر نماییم و امیدواریم با توجه به محدودیت های زمانی این مهم محقق گردد.

پایگاه خبری گیل نگاه

احمد ملک فرنود رئیس اتحادیه تلفن همراه استان گیلان مطرح کرد؛

سهم ۶ درصدی بازار گیلان از فروش ۱۲ میلیون تلفن همراه کشور/ ۴۰۰ واحد صنفی شناسنامه‌دار در شهرستان رشت/ سهم ۹۰ درصدی قاچاقچیان از بازار تلفن همراه کشور

گیل نگاه/ مریم صابری: نشست احمد ملک فرنود رئیس اتحادیه تلفن همراه استان گیلان صبح امروز پنج‌شنبه ۲۶ اسفندماه با جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
او در این نشست در مورد وضعیت بازار تلفن همراه ، قاچاق و واحدهای صنفی این اتحادیه صحبت کرد. رئیس اتحادیه تلفن همراه در این نشست گفت: ۴۰۰ واحد صنفی شناسنامه‌دار در شهرستان رشت وجود دارد.
گیلان، بازار جذاب‌ موردنظر کمپانی‌های تلفن همراه 
رئیس اتحادیه تلفن همراه استان گیلان  بابیان اینکه ۱۲ میلیون قطعه تلفن همراه در مارکت ایران به فروش می‌رسد گفت: ۶ درصد این فروش سهم گیلان است و به همین دلیل بازار گیلان یکی از جذاب‌ترین بازارهای موردنظر کمپانی‌های تلفن همراه  به‌حساب می‌آید.
ملک فرنود بابیان اینکه اتحادیه تلفن همراه قدمت زیادی ندارد گفت: تلفن همراه ابتدا جزء اتحادیه الکترونیک و یارانه بود  و در سال ۹۵  تفکیک صورت گرفته است.
او اولین اقدام  اتحادیه بعد از شکل‌گیری را شناسنامه‌دار کردن واحدهای صنفی بدون پروانه عنوان کرد و گفت:  تاکنون برای دوسوم واحدهای این صنف شناسایی و تشکیل پرونده دادند.
ملک فرنود ادامه داد: امیدواریم که تا پایان ۹۶ واحد بدون جواز  کسب نداشته باشیم.
رئیس اتحادیه تلفن همراه گیلان همچنین با اشاره به برگزاری همایش‌های ادواری برای واحدهای صنفی گفت: برای آشنایی واحدهای صنفی به قانون صنفی  جلسات مختلف برگزارشده و موازین قانونی را برای آن‌ها تشریح کنیم.
او اشاره به واردات ۹۰ درصدی تلفن همراه در ایران گفت: تنها ده درصد تلفن همراه‌های بازار توسط مبادی رسمی وارد می‌شوند.
ملک فرنود افزود:سیاست‌های کلان مملکتی با این امر منافات دارد و همت حاکمیت بر این است که قاچاق ریشه‌کن شود.
او در ادامه به وجود یک تناقض در دارایی و مالیات اشاره کرد و گفت: سود برآورد شده برای  سه  و هفت درصد برای خرده‌فروشی و عمده‌فروشی پیش‌بینی‌شده است اما مالیات بر اساس سود ۷ و ۱۴ درصدی اعلام می‌شود.
رئیس اتحادیه مصرف‌کننده در مورد حقوق مصرف‌کننده‌ها نیز گفت: نیازمند فرهنگ‌سازی در عرضه تقاضا است که باید به دنبال کالای شناسنامه‌دار باشد.
او افزود: مشتری متاسفانه به دلیل تفاوت قیمت به دنبال کالای بدون گارانتی است.
ملک فرنود سپس به پیشینه قاچاق تلفن همراه در کشور اشاره کرد و گفت: تا سال  ۸۴ چیزی به‌عنوان قاچاق موبایل نداشتیم و در سال ۸۵ با افزایش تعرفه تا ۶۰ درصد شاهد این پدیده شوم بودیم.
رئیس اتحادیه تلفن همراه بابیان اینکه باید قاچاق را از جذابیت خارج کنیم گفت: امروز باوجود کاهش تعرفه قاچاق همچنان جذابیت دارد.
ملک فرنود همچنین در مورد حضور افراد متخصص در تعمیرگاه‌های تلفن همراه گفت: واحدهایی که می‌خواهند پروانه بگیرند باید در کمیسیون فنی اتحادیه  امتیاز لازم را برای قبولی در تست فنی کسب کنند.
او افزود: به دنبال برنامه‌ریزی برای لول بندی  تعمیرگاه‌های تلفن همراه هستیم.
رئیس اتحادیه تلفن همراه در مورد موضوع گارانتی نیز گفت: فروشگاه‌های که قبل دریافت وجه اقدام به صدور گارانتی می‌کنند تخلف محسوب می‌شود.

موبایل کالای لوکس نیست

ملک فرنود بابیان اینکه گارانتی از سوی شرکت تولیدکننده بر روی کالا الصاق شده است ادامه داد: گارانتی نمی‌تواند با دریافت وجه توسط فروشگاه صادر شود.

او افزود: برای تعطیلی برخی واحدهای متخلف در این زمینه اقدام نیز شده است.‌

ملک فرنود بابیان اینکه  تلفن همراه جز سبد خرید خانوار است  از اتاق اصناف خواست که  به موبایل به‌عنوان کالای لوکس نگاه نکنند.

رئیس اتحادیه  تلفن همراه بابیان اینکه انحصار همیشه با خود فساد به همراه دارد گفت: اگر به‌جای شرکت انحصاری  به افراد و شرکت‌های مختلف اجازه واردات دهند رقابت ایجادشده به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.

پایگاه خبری گیل نگاه

رئیس اتحادیه تلفن‌همراه و تجهیزات مخابراتی رشت در گفت‌و‌گو با گیل نگاه مطرح کرد:

صنف فروشندگان و تعمیرکاران تلفن همراه در قاچاق کالا دست ندارد/فقط ۵ تا ۷ درصد تلفن‌های همراه به صورت قانونی وارد کشور می‌شود

گیل نگاه/ مهدیه عطایی: احمد ملک فرنود، رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی شهرستان رشت با ابراز خشنودی از تاسیس این اتحادیه تاکید کرد صنف فروشندگان و تعمیرکاران تلفن همراه در رشت نه تنها در قاچاق کالا دست ندارد که این موضوع متحمل زیان‌های زیادی شده است.
ملک فرنود در گفت‌و‌گو با گیل نگاه توضیح داد: معضل قاچاق کالا نه تنها در رسته شغلی ما بلکه در رسته‌های دیگر نقل محافل است و یکسری معضلات به این قضیه دامن می‌زند و جوی نابسامان در اتحادیه‌ها و اصناف به وجود آمده است که واحدهای صنفی صبح به صبح برای باز کردن مغازه‌ی خود دغدغه دارند.
۳۷۰ واحد شناسنامه دار تلفن همراه در رشت
ملک فرنود با تاکید بر اینکه این صنف قاچاقچی ندارد، تاکید کرد: اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی شهرستان رشت دارای ۳۷۰ واحد شناسنامه دار است و این واحد‌ها به هیچ عنوان در قاچاق کالا دست ندارند.
رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی شهرستان رشت با ذکر این نکته که گاهی در ضبط کالا‌ها با مشکل عدم برخوردهای منطقی و عدم آموزش کافی نیروهای کاشف مواجه هستیم که بین کالاهای قانونی و غیرقانونی تفکیک قائل نمی‌شوند. موضوعی که به گفته او معضلات زیادی مانند ورشکستگی را برای بعضی از کسبه به وجود آورده است.
ملک فرنود در ادامه خواستار تمهیدات بیشتر برای برخورد با قاچاق کالا در سطح کلان شد و گفت: باید با این موضوع در ورودی مرز‌ها مبارزه شود؛ ضمن اینکه اتحادیه به رسالت و وظیفه‌ی خود در خصوص اطلاع رسانی و منع واحدهای صنفی از خرید و فروش و عرضه کالای بدون اصالت و بدون گارانتی به لحاظ رعایت حقوق مصرف کننده به طور مداوم عمل می‌کند.
برخوردهای نامناسب با فعالان تلفن همراه
این فعال تلفن همراه در رشت اضافه کرد که بعضی از برخوردهای نامتناسب باعث نابسامانی در بازار شده است.
ملک فرنود افزود: اصناف به عنوان پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی در کشور حضور دارند و ۳ ملیون واحد صنفی فعال در ایران مشغول کار هستند که از مبارزه با قاچاق کالا استقبال می‌کنند چون از قاچاق کالا لطمات جبران ناپذیری متحمل شده‌اند.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم بر اساس یک برنامه مدون و کار‌شناسی شده با قاچاق کالا مبارزه صورت بگیرد و برخورد‌ها اینگونه نباشد که واحدهای صنفی بدون بررسی‌های لازم آسیب ببینند.
وارد کننده‌های معدود/ تقاضای انبوه
رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی شهرستان رشت با ذکر این نکته که تعداد شرکت‌های وارد کننده تلفن همراه در ایران معدود است و توان پوشش دادن تقاضای بازار از سوی این شرکت‌ها به طور کامل وجود ندارد گفت: یکی از دلایل قاچاق کالا اعمال برخی سیاست‌های غلط شکل است چون ما تا سال ۸۵ پدیده‌ای تحت عنوان قاچاق تلفن همراه نداشتیم.
ملک فرنود افزود: افزایش تعرفه‌ها و ضوابط دست و پاگیر برای وارد کننده موجب پدید آمدن پدیده شوم قاچاق شده است که منجر به صدمه دیدن مصرف کننده و کسبه شده است.
قاچاق عجیب تلفن همراه در ایران
ملک فرنود با ارائه آمار فروش تلفن همراه در سال که چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون قطعه است گفت: هر چند عجیب به نظر می‌آید اما تنها ۵ تا ۷ درصد ازاین تعداد به صورت قانونی وارد کشور می‌شود.
رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی شهرستان رشت تاکید کرد: در چنین فضایی باید بستر را برای تامین کسری کالا فراهم کرد و ضوابط را تسهیل کرد.
ملک فرنود فرهنگ سازی برای مصرف کننده با هدف جلوگیری از کالای قاچاق را امری مهم توصیف و با بیان اینکه دیدگاه ما نباید صرفا برخوردهای پلیسی باشد تاکید کرد اگر کالای مورد نیاز هر واحد صنفی به صورت قانونی تامین شود به سمت کالای قاچاق نخواهد رفت.
خبری خوش برای اصناف
رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی شهرستان رشت همچنین با بیان این خبر که طبق اخبار منتشر شده قرار است کار کنترل و نظارت‌های صنفی به اتحادیه‌های تلفن همراه واگذار شود گفت: اگر این موضوع اجرایی شود اقدام بسیار مثبت برای ثبات در بازار است زیرا این اتحادیه‌ها هستند که از زیر و بم صنف خود مطلع هستند.
ملک فرنود در همین ارتباط افزود: خوشبختانه به همت اتاق اصناف ایران و با حضور رؤسای اصناف سراسر کشور پنجم مرداد امسال، استارت تشکیل کمیسیون تلفن همراه در کشور زده شده است.
رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی شهرستان رشت توضیح داد: بنا به دستور ریاست اتاق اصناف قرار شد پس از شکل گیری تصمیم سازی‌ها در حوزه تلفن همراه با حضور این کمیسیون و ارائه نظر طریقه کار‌شناسی این کمیسیون صورت پذیرد. او این موضوع را یک روزنه امید برای واحد‌های صنفی می‌داند.
وی همچنین در خصوص پروانه دار شدن واحدهای فروش تلفن همراه در رشت ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۵ واحد بدون پروانه در مرکز استان نباشد.

پایگاه خبری اخبار رشت

اختصاصی۹۰درصد کالای تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور می شود/ وجود ۴۰۰ واحد صنفی شناسنامه دار در شهرستان رشت

نشست خبری احمد ملک فرنود رییس اتحادیه تلفن همراه استان گیلان با جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

رییس اتحادیه تلفن همراه استان گیلان بیان کرد:اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی قدمت زیادی ندارد و تااوایل سال۹۵ جزو اتحادیه فناوران الکترونیک و رایانه بوده پس از آن تصمیم بر منفک سازی گرفته شد.
ملک فرنود بااشاره به اینکه تلفن همراه مدام در حال پیشرفت و تحول است افزود: در عین حال نوسان و تزلزل در بازار تلفن همراه با هیچ بیزینسی قابل مقایسه نیست و بازار ناامنی دارد.
وی در خصوص شناسنامه دار کردن واحد های صنفی فاقد هویت گفت:۵۰درصد واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب در زمینه ی تلفن همراه بودند که دو سوم از واحدهای صنفی شناسایی شدند و در شرف صدور مجوز میباشند.
رییس اتحادیه موبایل گیلان یکی از مشکلات اصناف را ناآشنایی به قانون و حقوق صنفی دانست و بیان کرد:با برگزاری همایش های ادواری  سعی بر تشریح موازین قانونی کار برای اصناف داشتیم
ملک فرنود تصریح کرد:قاچاق کالا در حوزه ی تلفن همراه بسیار ملموس است و تقریبا ۹۰درصد کالای تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور می شود و حدود ۷ تا ۱۰ درصد کالا از طریق قانونی و شرکت های وارد کننده ی مجوز دار وارد میشوند.

وی افزود:این امر نابه سامانی در بازار ایجاد میکند و حقوق مصرف کننده به لحاظ عدم پشتیبانی از محصول ضایع میشود همچنین سیاست های کلان مملکت بااین قضیه منافات دارد و همت حاکمیت بر این است قاچاق ریشه کن شود.

ملک فرنود بااشاره به تناقضات موجود در بخش دارایی و مالیات اصناف اظهارکرد:ضریب مالیاتی مصوب شده اصناف با میزان حاشیه ی سود سازمان صنعت و معدن و بازرگانی مصوب شده هم خوانی ندارد زیرا ۳ درصد و ۷درصد حاشیه ی سود در عمده فروشی و خرده فروشی مصوب شده درحالیکه میزان مالیات را بر مبنای سود ۷درصد و ۱۴درصد دریافت میکنند.
رییس اتحادیه موبایل گیلان خاطر‌نشان کرد:فرهنگ سازی در عرضه تقاضا میباشد و مصرف کننده باید به این بلوغ فکری برسد که دنبال کالای شناسنامه دار باشد.
ملک فرنود بابیان اینکه تا سال ۸۴چیزی به عنوان قاچاق موبایل نداشتیم افزود:درسال ۸۵باافزایش تعرفه ها تا ۶۰درصد بااین پدیده روبرو شدیم
وی گفت:باید قاچاق را از جذابیت بندازیم  امروزه قاچاق برای قاچاقچی توجیح دارد و بروکراسی حاصل بر ادارات باعث شده روند واردات کند و قاچاق کالا به سادگی صورت بگیرد.
در‌پایان رییس اتحادیه موبایل گیلان با تاکید براینکه ۴۰۰واحد صنفی شناسنامه دار در شهرستان رشت وجود دارد گفت:حدود ۱۲میلیون قطعه تلفن همراه در‌ مارکت ایران به فروش می رسد که ۶درصد آن سهم گیلان میباشد همین نکته باعث شد بازار گیلان یکی از جذاب ترین بازارهای تلفن همراه باشد درواقع گیلان به استان هدف تبدیل شده است.

خبرگزاری برنا

رییس اتحادیه صنفی موبایل شهرستان رشت :

بازار گیلان یکی از جذاب ترین بازارهای تلفن همراه کشور است

احمد ملک فرنود رییس اتحادیه صنفی موبایل شهرستان رشت گفت : بازار گیلان یکی از جذاب ترین بازارهای تلفن همراه کشور است که در حدود شش درصد سهم بازار کشور را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، احمد ملک فرنود رییس اتحادیه صنفی موبایل شهرستان رشت در جمع خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت : اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی اتحادیه ی نوپایی است و تا اوایل سال ۹۵ جز اتحادیه فن آوران الکترونیک و رایانه بود و این کمبود احساس می شد که متولی کار باید اهل فن باشند.

وی افزود : بنا بر قانون نظام صنفی به این فکر افتادیم که این اتحادیه را تشکیل و از اتحادیه فن آوران الکترونیک و یارانه ای منفک کنیم ،با کمک اتاق اصناف توانستیم این اتفاق را از جنس فعالین صنف خود رقم بزنیم.

ملک فرنود اضافه کرد: اصناف نیز هیات رییسه و متولیان امور را از جنس خود دیدند این تکنولوژی در تمام دنیا بروز و در حال پیشرفت است و نوسان در بازار تلفن همراه با هیچ صنف و بازار دیگری قابل مقایسه نیست، روی همین اصل خیلی از همکاران آسیب دیده و از گردونه بازار خارج شدند .

وی تصریح کرد : میخواهیم در مرداد ماه امسال استارت تشکیل یک کمیته مشورتی برای کمیته اصناف ایران را بزنیم .

وی ادامه داد : قرار بر این شد که تصمیم سازی حوزه تلفن همراه بدون مشورت این کمیته ۵ نفره اجرایی نشود و این موفقیتی بود که کمتر اتحادیه ای می تواند خود را در چنین موقعیتی ببینید.

وی در خصوص اهم فعالیت های اتحادیه در یکسال اخیر گفت : تمام تلاش ما در جهت رشد و اعتلای اتحادیه است، اولین اقدام در خصوص شناسنامه دار کردن واحدهای صنفی فاقد هویت بود،  ۵۰ درصد واحدهای صنفی شهرستان رشت فاقد پروانه کسب بودند که برای دو سوم آنها تشکیل پرونده دادیم و امیدواریم تا پایان بهار ۹۶ هیچ مورد بدون پروانه کسب نداشته باشیم.

وی در خصوص تعداد واحد های صنفی موبایل در شهرستان رشت اظهار داشت : ۴۰۰ واحد شناسنامه دار در شهرستان رشت فعالیت می کنند و بقیه واحد ها نیز در آینده نزدیک پروانه دار می شوند .

ملک فرنود گفت : بازار گیلان یکی از جذاب ترین بازارهای تلفن همراه کشور است که در حدود شش درصد سهم بازار کشور را تشکیل می دهد.

ملک فرنود با بیان اینکه یکی از معضلات این صنف عدم آشنایی آنها با قانون و حقوق صنفی خودشان است گفت : جلساتی برای آشنایی صنف با موازین کار و قانون برگزار خواهد شد .

وی افزود : ۹۰ درصد موبایل های موجود در بازار درصد به صورت قاچاق وارد میشود و پدیده قاچاق در تلفن همراه خودش بحث مفصل دارد.

وی گفت : تناقضاتی در بحث دارایی و ضریب مالیاتی مصوب وجود دارد که با حاشیه سودی همخوانی ندارد .۳ درصد سود خرده فروشی و ۷ درصد سود عمده فروشی مصوب شده است .

وی ادامه داد : اتاق اصناف تعامل بسیار خوبی با پلیس آگاهی ،سازمان صنعت ،معدن و تجارت و نهادهای ذیربط دارد و این تعامل خوب و سازنده باعث شده تا آرامش نسبی در خصوص کالای قاچاق ایجاد شود .

رییس اتحادیه صنفی موبایل شهرستان رشت در خصوص آموزشهای فنی اصناف عضو این اتحادیه عنوان کرد : در قانون پیش بینی هایی در خصوص کمیسیون ها در اتحادیه شده است و ما در صدد هستیم که از کمیسیون فنی و آموزش برای ارتقای دانش فنی اصناف در بخش تعمیرات و خدمات پس از فروش بهره گیری کنیم.

وی خاطر نشان کرد : تلاش داریم الزامی به وجود آوریم که واحدهای تعمیرات و خدمات پس از فروش موبایل در تست کمیسیون فنی امتیاز لازم را کسب نمایند و برنامه بعدی اتحادیه طبقه بندی واحدها بر اساس امتیاز آنهاست.

وی ادامه داد : در اواخر فروردین دوره آموزشی DBA با حضور مدرسین مدیریت بازار برگزار خواهد شد و تعاملاتی نیز در زمینه دوره های آموزشی با فنی و حرفه ای استان صورت گرفته است .

خبرگزاری رشت رویایی

عدالت‌محوری مهمترین الویت شهر برای پیشرفت

احمد ملک فرنود:

یکی از چالش‌های مهم و تاثیرگذار شورای شهر و همینطور مجموعه مدیریت شهری، عدم درک درست از شرایط و واقعیت‌های موجود شهر و همچنین عدم شناخت صحیح از ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی شهر است. آنچه بیش از پیش ما در تجربیات گذشته می‌بینیم، غلبه دو نگاه در بین سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران شهری بود. اقدامات و سیاست‌گذاری‌های شهری ما یا غالباً از منظر سیاسی یا صرفاً از منظر عمرانی بوده بی آنکه به ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و غیره توجهی شود. به همین دلیل است که ما در رشت به نوعی با یک رشد نامتوازن و عدم تعادل توسعه در شهر روبرو هستیم و شکاف عمیقی بین شمال شهر و جنوب شهر می‌بینیم.

شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری و برنامه‌ریزی مطلوب و کارآمد شهری به دلیل پیچیدگی‌های ذاتی خود نیازمند آگاهی، تخصص و دانش همه جانبه است. شورای شهر به عنوان مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری شهری، مستلزم به کارگیری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های شهر و نخبگان در همه حوزه‌ها به منظور ساماندهی و شکل‌گیری شهری مطلوب است. اما ما در گذشته طی دهه‌های اخیر نگرش علمی و تخصصی و بکارگیری از صاحبان اندیشه در حوزه‌های مختلف را در سطوح مدیریتی و تصمیم‌سازی خود نمی‌دیدیم؛ به همین دلیل است که اکنون با وجود ظرفیت‌های بسیار فاصله بسیاری گرفته‌ایم از آنچه که لیاقتش را داریم.

به عنوان نمونه تالاب عینک سرمایه‌ای گرانقیمت در شهر رشت و در محله عینک است. تالابی که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های شهری دنیا از آن یاد می‌شود. اما به جرئت می‌شود گفت که بیش از ۷۰-۸۰ درصد از مردم گیلان از وجود چنین تالابی در رشت آگاه نیستند. تالابی با تنوع گیاهی و جانوری بسیار متنوع که زمستان سال گذشته میزبان بیش از ۳۰ گونه‌ی مهاجر بود، ظرفیت غنی‌ای برای دستیابی به توسعه محسوب می‌شود اما وقتی شرایط زیستی ساکنین محلاتی مثل عینک، صف‌سر و ولوکس را می‌بینیم به این نتیجه می رسیم که ما کارمان را درست انجام ندادیم و سیاست‌ها و برنامه‌های ما بر مبنای نگرش علمی و توسعه‌مدارانه نبوده است. زیرا وجود این تالاب یعنی سرمایه و مفهوم سرمایه با محله‌ی کم‌برخوردار در تعارض است.

یک شهر ایده‌آل با معیارهای فرهنگی و دینی ما شهری است که به شاخص‌هایی مثل برابری، عدالت و توزیع عادلانه خدمات و توسعه اهمیت دهد. نه تنها لزوم اخلاق و عقاید دینی ما حکم می‌کند بلکه مبانی توسعه تاکید می‌کند که منافع شهر در گروی برابری، توزیع عادلانه خدمات و توسعه‌ی همه جانبه است.
یک شهر به کیفیت مطلوب زندگی نمی‌رسد اگر معضلات اجتماعی در آن زیاد باشد. معضلات اجتماعی کاهش نمی‌یابد مادامی که شکاف اجتماعی عمیق باشد. و در حالتی که شکاف اجتماعی عمیق است، مشارکت‌پذیری ضعیف و تعامل و همبستگی نقش کمرنگی دارد و چنین جامعه‌ای نمی‌تواند به بهره‌وری بالا و متعاقباً به توسعه پایدار دست یابد.

امروزه در شهرها لزوم توجه به مسائل جمعیتی در برنامه‌ریزی شهری و تصمیم‌گیری‌ها بر کسی پوشیده نیست. به خصوص در شهر رشت که به دلیل رشد جمعیت، مهاجرت‌های بی‌رویه و شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی آن با پیامدهای جدی و تاثیرگذاری طی دهه‌های اخیر روبرو بوده است. یکی از عوامل رشد جمعیت رشد مهاجرت بی‌رویه روستاییان یه رشت، شهرهای دیگر استان و همچنین مردم استان‌های دیگر است.پیدایش سکونتگاه‌های غیررسمی، حاشیه‌نشینی و فرهنگ قومیتی محصول این جابه‌جایی جمعیتی است. سکونتگاه‌‌هایی که فاقد امکان مطلوب و خدمات‌رسانی هستند و بستر بالقوه‌ای برای بروز آسیب‌های اجتماعی فراهم آورده‌اند که همین امر موجب توسعه ناموزون شهر شده است.

ما در سال‌های گذشته توجهی به بحث مهاجرت نداشته و از برنامه‌ریزی جمعیتی طی این سال‌ها غافل بودیم. در حالیکه مهاجرت مردم از روستا به شهر نه تنها روستاهای ما را دچار زوال کرد بلکه رشت را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرد.

مهاجرت جوانان از روستا پیامدهای اقتصادی زیادی متحمل روستا و شهر کرد. رکود اقتصاد کشاورزی و دامداری، کاهش تولید و بهره‌برداری و افول کشاورزی را به همراه دارد. ضمن اینکه پیامدهای آن برای شهر تراکم جمعیت، رواج شغل‌های کاذب، آسیب‌های اجتماعی و آلودگی‌های زیست‌محیطی را موجب می‌شود که همه این‌ها برای شهر افزایش مصرف انرژی و هزینه‌ی مضاعف است.

بنابراین نگرش علمی و توجه به ابعادهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها و همچنین لزوم برنامه‌ریزی جمعیتی در مدیریت شهری بسیار حایز اهمیت است. درک صحیح از واقعیت‌های جامعه و شناسایی درست فرصت‌های رشت می‌تواند ما را به وضعیت مطلوب نزدیک کند.
همانطور که پیشتر اشاره شد، تالاب عینک یکی از این فرصت‌ها است که می‌تواند به عنوان محرک توسعه و بستر مناسب برای جذب سرمایه و اقتصادی شدن محله مورد توجه سیاست‌گذاران باشد. زیرا اگر تالاب عینک به یک مرکز گردشگری همراه با دیگر زیرساخت‌های لازم تبدیل شود، اشتغال در محل فراهم می‌شود، آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده و سطح آگاهی مردم زیاد می‌شود و تولید ثروت اتفاق می‌افتد. بدون شک پیامدهای اینچنینی در محلات کم‌برخوردار بیشترین نیرو محرکه شهر در مسیر شکوفایی است.

بنابراین یکی از مهمترین الویت‌های شهر رشت باید عدالت‌محوری و توزیع خدمات عادلانه و توسعه متوازن باشد. لازمه‌ی این امر نگرش علمی و استفاده از ظرفیت‌ها و تخصص‌های مختلف در همه امور است. شورای شهر به عنوان نهادی تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار بیشترین نقش را در اجرای عدالت و پاسداری از منافع عمومی دارد. بنابراین نیاز است افرادی که مجوز ورود به پارلمان شهری را می‌گیرند افراد متعهد به شهر و دغدغه‌مند باشند و بر اساس معیارهای علمی و تفکرات و اندیشه خود برای اعتلای شهر انتخاب شوند نه اینکه صرفاً جهت توان اقتصادی یا برجسته بودن به عنوان چهره‌ای سیاسی و ورزشی انتخاب شوند تا بعد از انتخابات به نمایندگان برج عاج نشینی تبدیل شوند که درک صحیحی از مشکلات و واقعیات موجود در شهر نداشته و با دردها و مطالبات مردم آشنا نیستند.

پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر

اختصاصی/ گزارش تصویری جشن روز ارتش در تالار دیدار رشت

اختصاصی گیل خبر

به مناسبت روز ارتش جمعی از ارتشیان بازنشسته  و فعلی گیلانی طی مراسمی در تالار دیدار ضمن دیداری دوباره روز ارتش را جشن گرفتند.

احمد ملک فرنود رئیس اتحادیه تلفن‌همراه و تجهیزات مخابراتی رشت از جمله بانیان این طرح بود.

 

خبرگزاری رشت رویایی

استقلال و شفافیت راه تعالی شوراها

 

احمد ملک فرنود: شورای شهر و شهرداری دو نهادی هستند که به عنوان مهمترین ارکان ساختار مدیریت شهری به حساب می‌آیند؛ شهرداری در راس هرم اجرایی شهر و شورای شهر به عنوان قوه‌ی ناظر و سیاست‌گذار شهری که نقش تعیین کننده‌ای در سیستم مدیریت شهری و عملکرد شهرداری‌ها دارد.

هرچند ایده‌ی تشکیل شوراها، مربوط به امروز نیست و همیشه در گفتمان سیاسی-اجتماعی ما وجود داشته اما تشکیل آن و در پی آن تحقق اصول نظام مردم‌سالاری را باید از برکات انقلاب اسلامی دانست که این مهم را از سطح شعار به عمل کشاند و سرنوشت و امور شهرها را به دست صاحبان اصلی‌شان یعنی مردم بازگرداند.

ایده تشکیل شوراها در ایران تقریباً به زمان انقلاب مشروطه باز می‌گردد. نخستین بار با تصویب قانون بلدیه در سال ۱۲۸۶ انجمن‌های بلدیه شکل گرفتند و به واسطه آن مدیریت شهری شکلی مردمی به خود گرفت. در همان سال در برخی از شهرها به خصوص در رشت که از لحاظ اجتماعی در آن زمان بسیار پیشروتر از دیگر شهرهای ایران بود، انجمن بلدیه کار خود را آغاز کرد و توانست دخالت مستقیم حکومت مرکزی در مدیریت شهرها را کمرنگ کند. اما در سال ۱۲۹۰ عملاً این نهاد منحل شد تا یک بار دیگر نفوذ دولت، کارگزاران دولتی و افراد ثروتمند و متنفذ بار رقیب جدی خود را جهت منافع خود کنار بزنند و کیان امور را بدست بگیرند. در دوران پهلوی اول و شیوه حکومت استبدادی رضاخان نیز انجمن بلدیه به فراموشی سپرده شد و دیگر اثری از آن نماند. هرچند در سال ۱۳۰۹ با تصویب قانون شهرداری‌ها، دولت ملزم به رسمیت شناختن انجمن بلدیه شد اما انجمنی تشکیل نشد تا این الزام عملی شود.

اما در دوره پهلوی دوم پس از نخست‌وزیری مصدق قانون جدیدی به نام «تشکیل شهرداری‌ها و انجمن‌های شهر» به تصویب رسید و انجمن‌های شهر به شکل دست و پا شکسته‌ای در برخی از شهرها تشکیل شدند ولی شاه که شیوه‌ی حکومتی پدر را الگو قرار داده بود، اجازه افزایش قدرت مردم و پا گرفتن انجمن‌های شهر را نداد تا عملاً از انجمن بلدیه تنها اسمی وجود داشته باشد و بس.

اما پس از تاکیدات موکد امام خمینی (ره) پس از گذشت دو دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد بودیم که برای نخستین بار در اسفند ۱۳۷۷ نخستین انتخابات شورای اسلامی شهر برگزار شد و در اردیبهشت ۱۳۷۸ با آغاز به کار شوراها یکی از آروزهای دیرینه‌ی ملت شکل واقعی به خود گرفت که باید آن را از برکات انقلاب و جمهوریت نظام دانست.

با تشکیل شوراهای اسلامی شهر فصل جدیدی در ساختار مدیریت شهری ما گشوده شد و از آن زمان تا کنون ۱۸ سال می‌گذرد؛ ۱۸ سالی که مرتب این فصل جدید بازبینی و به روز شده است اما نباید چشم بر واقعیت بست و باید پذیرفت که هنوز تا تحقق کامل مشارکت گسترده و فراگیر مردم و نهادینه شدن حضور آنها راهی تقریباً طولانی در پیش داریم.

مدیریت شهری مفهوم گسترده‌ایست و در کشورهای توسعه‌یافته حوزه‌های گسترده و پیچیده‌ای را با همه بازیگران عرصه حیات شهر، نظیر همه بخش‌ها و نهادهای مسئول اداره امور مختلف  اعم از امور عمرانی، زیربنایی، فرهنگی، اجتماعی، آموزش و پرورش، بهداشت عمومی، اوقات فراغت، امنیت و نظم محلی، توسعه کالبدی و غیره را در برمی‌گیرد. اما آنچه که در کشور ما از مدیریت شهری تعبیر می‌شود صرفاً وظایف محدود شهرداری‌ها از جمله تعمیر و نگهداری شهر و توسعه کالبدی است. اما در این بین شوراهای شهر به عنوان عنصر سیاست‌گذار و تصمیم‌‌گیرنده و قانون‌گذار مدیریت در سطح شهر نقش مهمی را در ساختار مدیریت شهری دارند و به دلیل ویژگی ذاتی از فراگیری و جامعیت برخوردار است و تمام سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی موظف‌اند که شوراها و مصوبات آنها را به رسمیت بشناسند و حتی واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را بر عهده دارند، موظفند برنامه سالانه خود را  در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه کنند. شورای اسلامی شهر به عنوان رکنی از مدیریت کشور، تضمین کننده خواست‌ها و مشارکت‌های مردمی به منظور توسعه شهرها معرفی استو علاوه بر مدیریت امور محلی، انتقال دهنده موضوعات و مسائلی است که دولت بر اساس قانون باید نسبت به پاسخگویی آن ها اقدام کند.

اما هنوز شوراها منزلت و جایگاه واقعی خود را درنظام قانونی کشور، فرهنگ عمومی و در بین نخبگان پیدا نکرده‌اند و دولت نیز تلاشی برای پررنگ کردن نقش شورا و تقویت آنها نداشته است و بعضاً شوراها به دلیل خلاء قانونی نتوانسته‌اند آنگونه که باید نقش خود را در مردمی کردن امور ساختار مدیریت شهری ایفاء کنند. به همین پارلمان شهری بیش از آنکه شورای شهر در ساختار مدیریت شهری باشند صرفاً به شورای شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند.البته این معضل با تصویب لایحه مدیریت واحد شهری حل خواهد شد چراکه با مدیریت واحد شهری تمامی دستگاه‌های خدمات رسان تحت نظارت و مدیریت شوراها خواهد شد و وظایف آنها نیز شفاف سازی می شود.

اینکه استقلال برای شوراها تعریف نشده و هدف آنها شفاف نیست، چالش‌ها و مشکلاتی را پیش پای شوراها قرار داده و بالاجبار این نهاد را به شورای شهرداری‌ها بدل کرده  که این مسئله خالی از حاشیه‌سازی نبوده است. متاسفانه عدم شفافیت ساختار پارلمان شهری و همچنین ناپختگی تفکر شورایی و عقلانیت سیاسی شوراها را در تقابل با شهرداری‌ها قرار داده به جای اینکه در تعامل با آنها مدیریت شهری را به جلو سوق دهد و موانع را از پیش پای آنها بردارد.

اتفاقی که به دفعات در شهر رشت شاهد بودیم که از همان دور اول تا پایان دور چهارم، حدود ۲۰ شهردار در این شهر عوض شد و در پی آن بی‌ثباتی مدیریتی لطمه‌ای جبران ناپذیر به رشت وارد کرد که توسعه‌نیافتگی امروز و انباشت مشکلات متعدد حاصل آن بود. اما تغییر شهرداران رشت تنها معضل پارلمان شهری نبود بلکه ناآرامی و جنجال‌های فراوان ناشی از اختلافات شخصی و سلیقه‌ای و طرح سوال‌های پی‌در‌پی از شهرداران با نیت زهرچشم گرفتن به نوعی نفس شهر را برای پیش رفتن در مسیر توسعه گرفت و شهروندان را به این نهاد مردمی و مشارکت فراگیر در سطح شهر بی‌اعتماد کرد.

در واقع شوراها نماد مردم‌سالاری است و یکی از ابزارهای لازم برای مقابله با تمرکزگرایی است که به عنوان آفت مدیریتی در نظام سیاسی ما محسوب می‌شود. بنابراین نیاز است اعضای شوراها به خرد جمعی باور داشته باشند و این مسئله نیاز حضور نخبگان و افراد آگاه به مسائل شهری و دارای نبوغ سیاسی در پارلمان شهری است تا بواسطه تعامل و همکاری فضا را برای جذب سرمایه‌گذاری فراهم کنند نه اینکه با دامن زدن به اختلافات و نا‌آرام کردن فضا در فرآیند سرمایه‌پذیری شهر اخلال ایجاد کنند. یکی دیگر از ضعف‌هایی که در این ۴ دوره شاهد بودیم، عدم تعامل شوراها با مدیران شهری، سازمان‌های دولتی و نمایندگان مجلس است. شورا باید نیازها و اولویت‌های شهر را شناسایی کرده و نظارت تخصصی را در دستور کار خود قرار دهند و در تعامل با مدیران شهر و نمایندگان مجلس بستر را برای توسعه شهر فراهم کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا